اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
.
Para Sejarawan dan Ahli Nasab (Ahlus
Siyar wal Ansaab) menyepakati bahawa susunan nasab Nabi Muhammad
Shallallahu ‘alaihi wasallam hingga kepada Adnan adalah seperti berikut:
Muhammad bin Abdullah
bin Abdul Muthalib (Syaibah) bin Hasyim (Amru) bin Abdul Manaf
(Mughirah) bin Qushay (Zaid) bin Kilab bin Murrah bin Ka’ab bin Lu’ay
bin Gahlib bin Fihr bin Malik bin Nadhar (Qais) bin Kinanah bin
Khuzaimah bin Mudrikah (Amir) bin Ilyas bin Mudhar bin Nizar bin Ma’ad
bin Adnan.
.
.
Keluarga Nabi SAW (Bani Hasyim)
.
Al-Usrah an-Nabawiyyah (Keluarga Besar
Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam) lebih dikenali dengan sebutan
al-Usrah al-Hasyimiyyah (dinisbatkan kepada datuk Baginda, Hasyim bin’
Abdul Manaf). Mari kita selusuri keluarga besar Baginda Shallallahu
‘alaihi wasallam dari kalangan Bani Hasyim ini:
.
1. Hasyim
.
Hasyim adalah orang yang dipertanggungjawabkan atas ‘as-Siqayah’ (pengendalian air) dan ‘ar-Rifadah’ (penyediaan makanan) terhadap Baitullah (para haji) dari keluarga Bani Abdul Manaf ketika terjadi perundingan antara Bani Abdul Manaf dan Bani Abdid Daar dalam masalah pembahagian kuasa antara kedua-dua belah pihak.
.
Hasyim dikenali sebagai orang yang hidup dalam keadaan yang baik dan mempunyai martabat tinggi. Beliaulah orang pertama yang menyediakan makanan berbentuk ‘ats-Tsarid’
(roti yang diremuk dan direndam dalam kuah) kepada jemaah-jemaah haji
di Makkah. Nama asalnya adalah Amru, adapun kenapa dia dinamakan Hasyim,
hal ini kerana pekerjaannya yang meremuk-remukan roti (sesuai dengan
erti kata Hasyim dalam Bahasa Arabnya).
.
Dia jugalah orang pertama yang mencadangkan program dua kali ‘rihlah‘ (perjalanan) bagi orang-orang Quraisy, iaitu ‘Rihlatus Syitaa'; mengembara di musim sejuk dan ‘Rihlatush Shaif'; mengembara di musim panas (sebagaimana dalam surat Quraisy ayat 2). Berkenaan dengan hal ini, seorang penyair bersenandung:
.
Amru lah orang yang menghidangkan at-Tsarid kepada kaumnya
Kaum yang ditimpa kurang hujan dan kemahalan
Dia lah yang mencanangkan bagi mereka dua rihlah bermusim
Rihlah / mengembara di musim sejuk dan musim panas.
.
Diantara kisah tentang Hasyim; Suatu hari
dia pergi ke bandar Syam untuk berniaga, tetapi ketika sampai di
Madinah dia telah berkahwin dengan Salma binti Amru, salah seorang puteri Uday bin an-Najjar.
Dia tinggal bersama isterinya untuk beberapa waktu kemudian berangkat
ke bandar Syam (ketika itu isterinya yang sedang mengandung ditinggalkan
bersama keluarganya dan bayinya kemudian dinamakan dengan Abdul
Muthalib).
.
Hasyim kemudiannya meninggal di kota
Ghazzah (Ghaza) di tanah Palestin. Isterinya, Salma melahirkan
puteranya, Abdul Muthalib pada tahun 497 M. Ibunya memanggilnya dengan ‘Syaibah’
kerana adanya uban di kepalanya. Dia mendidik anaknya itu di rumah
ayahnya (Hasyim) di Yatsrib sedangkan keluarganya yang di Makkah tidak
seorang pun di antara mereka yang tahu tentang dirinya. Hasyim mempunyai
empat orang putera dan lima orang puteri. Keempat puteranya tersebut
adalah: Asad, Abu Shaifi, Nadhlah dan ‘Abdul Mutalib. Sedangkan kelima
puterinya adalah: asy-Syifa ‘, Khalidah, Dha’ifah, Ruqayyah dan Jannah.
.
.
2. Abdul Muthalib
.
Kita telah mengetahui bahawa Abdul Muthalib dipertanggungjawabkan atas pengendalian
as-Siqayah dan ar-Rifadah selepas Hasyim diserahkan kepada saudaranya,
al-Muththalib bin’ Abdul Manaf {Dia adalah tokoh disegani dan mempunyai
karisma di kalangan kaumnya. Orang-orang Quraisy menggelarnya dengan
al-Fayyadh kerana kedermawanannya (sebab al-Fayyadh ertinya dalam Bahasa Arab adalah yang murah hati)}.
.
a. Jejak Kasih
Ketika Syaibah (Abdul Muthalib) menginjak remaja sekitar usia 7 tahun
atau 8 tahun lebih, al-Muththalib, datuknya mendengar berita tentang
dirinya lantas dia pergi mencari. Ketika bertemu dan melihatnya,
berlinanglah air matanya, lalu direngkuhnya erat-erat dan dinaikkannya
ke atas tunggangannya dan memboncengnya namun cucunya ini menolak hingga
dibenarkan dahulu oleh ibunya. Datuknya, al-Muththalib kemudian meminta
persetujuan ibunya agar mengizinkannya membawa serta cucunya tersebut
tetapi dia (ibunya) menolak permintaan tersebut.
.
Al-Muththalib lantas berkata: “Sesungguhnya
dia (cucunya, ‘Abdul Mutalib) akan ikut bersamanya menuju kekuasaan
yang diwarisi oleh ayahnya (Hasyim), menuju Tanah Haram Allah.”
Barulah kemudian ibunya membenarkan anaknya dibawa. Abdul Mutalib
dibonceng oleh datuknya, al-Muththalib dengan menunggang keldai
miliknya.
.
Orang-orang berteriak: “Inilah Abdul Muthalib!”. Datuknya, al-Muththalib memotong teriakan tersebut sambil berkata: “Celakalah kamu! Dia ini adalah anak saudaraku (anak saudaraku), Hasyim “.
Abdul Muthalib akhirnya tinggal bersamanya hingga tumbuh dan menginjak
dewasa. Al-Muthtthalib, datuknya meninggal di Rodman, Yaman dan
kekuasaannya dan digantikan oleh cucunya, Abdul Muthalib. Dia
menggariskan polisi terhadap kaumnya sama seperti nenek-nenek moyang
dulu akan tetapi dia berjaya mengatasi mereka; dia mendapatkan kedudukan
dan martabat di hati kaumnya yang belum pernah dicapai oleh nenek-nenek
moyangnya terdahulu, dia dicintai oleh mereka sehingga karisma dan
wibawanya di hati mereka semakin besar.
.
.
b. Rampasan Kuasa
Ketika Al-Muththalib meninggal dunia, Naufal
(saudaranya) merampas kuasa anak saudaranya itu. Abdul Muthalib
kemudian meminta bantuan dan pertolongan para pemimpin Quraisy untuk
membantunya melawan bapa saudaranya. Namun mereka menolak sambil
berkata: “Kami tidak akan mengganggu urusanmu dengan pakcikmu itu”.
Akhirnya dia meminta bapa-bapa saudaranya sebelah ibunya, dari pihak
Bani an-Najjar dengan rangkaian bait-bait sya’ir yang mengandungi
ungkapan memohon bantuan mereka. Pakciknya, Abu Saad bin ‘Uday bersama
lapan puluh (80) orang kemudian berangkat dengan menunggang kuda
membantunya.
Sesampai mereka di al-Abthah, sebuah tempat di Makkah dia disambut oleh Abdul Muthalib sambil berkata kepadanya:
“Sila jemput singgah ke rumahku, wahai pakcik!”.
Bapa saudaranya menjawab:
“Demi Allah, aku tidak akan (datang ke rumahmu) hingga bertemu dengan Naufal”,
lalu dia menghampirinya dan memintasnya yang ketika itu sedang
duduk-duduk di dekat al-Hijr (-Hijr Ismail) bersama para penduduk tua
Quraisy. Abu Saad langsung mencabut pedangnya seraya mengancam:
“Demi
Pemilik rumah ini (Kaabah)! Jika tidak engkau kembalikan kuasa anak
saudara perempuanku (anak saudaraku) maka aku akan memenggalmu dengan
pedang ini.” Naufal berkata:
“Sudah aku kembalikan kepadanya!”.
.
Ucapannya ini disaksikan oleh orang-orang
tua Quraisy tersebut. Kemudian barulah dia datang ke rumah Abdul
Muthalib dan tinggal di sana selama tiga hari. Selama
di situ, dia melakukan Umrah (ala kaum Quraisy dahulu sebelum kedatangan
Islam) kemudian pulang ke Madinah. Menyingkapi kejadian yang dialaminya
itu, Naufal akhirnya bersekutu dengan Bani Abdul Syams bin Abdi Manaf untuk menandingi Bani Hasyim.
.
Suku Khuza’ah tergerak juga untuk
menolong Abdul Muthalib setelah melihat pertolongan yang diberikan oleh
Bani an-Najjar terhadapnya. Mereka berkata (kepada Bani an-Najjar): “Kami
juga melahirkannya (Abdul Mutalib juga merupakan anak / keturunan kami)
seperti kamu, tetapi kami justeru lebih berhak untuk menolongnya.”
Hal ini lantaran ibu dari ‘Abdi Manaf adalah keturunan mereka. Mereka
memasuki Darun Nadwah dan bersekutu dengan Bani Hasyim untuk melawan
Bani ‘Abdi Syams dan Naufal. Persekutuan inilah yang kemudian menjadi
sebab penaklukan Makkah.
.
.
c. Anak-Anak Abdul Muthalib
Abdul Muthalib mempunyai sepuluh orang putera,
iaitu: al-Harith, az-Zubair, Abu Talib, Abdullah, Hamzah, Abu Lahab,
al-Ghaidaaq, al-Muqawwim, Shaffar, al-‘Abbas. Ada riwayat yang
menyebutkan bahawa mereka berjumlah sebelas orang, iaitu ditambah dengan
seorang putera lagi yang bernama Qutsam.
.
Ada lagi riwayat yang menyebutkan bahawa
mereka berjumlah tiga belas orang ditambah (dari nama-nama yang sudah
ada pada dua versi di atas) dengan dua orang putera lagi yang bernama
‘Abdul Ka’bah dan Hajla. Namun ada riwayat yang menyebutkan bahawa
‘Abdul Kaabah ini tak lain adalah al-Muqawwim sedangkan Hajla adalah
al-Ghaidaaq dan tidak ada diantara putera-puteranya tersebut yang
bernama Qutsam. Adapun puteri-puterinya berjumlah enam orang, iaitu:
Ummul Hakim, al-Baidha (si putih), Barrah,’ Atikah, Arwa dan Umaimah.
.
.
d. Nazar Korban
Setelah Abdul Muthalib memperolehi sepuluh orang putera dan mengetahui bahawa mereka mencegahnya untuk melakukan niatnya, dia kemudian memberitahu mereka perihal nazar
tersebut sehingga mereka pun mentaatinya. Dia menulis nama-nama mereka
di anak panah yang akan diundikan di antara mereka dan dipersembahkan
kepada patung Hubal, kemudian undian tersebut bermula
maka setelah itu keluarlah nama Abdullah. Abdul Muthalib membimbingnya
sambil membawa pedang dan mengarahkan wajahnya ke Kaabah untuk
disembelih, namun orang-orang Quraisy menegahnya, terutama bapa
saudara-bapa saudaranya (dari pihak ibu) dari Bani Makhzum dan
saudaranya, Abu Talib.
.
Menghadapi sikap tersebut, Abdul Muthalib berkata: “Apa yang harus kuperbuat dengan nazarku?”. Mereka
menyarankannya agar dia bertemu dukun / peramal wanita dan meminta
petunjuknya. Dia kemudian datang kepadanya dan meminta petunjuknya.
Dukun / peramal wanita ini memerintahkannya untuk menjadikan anak panah undian
tersebut dimainkan antara nama Abdullah dan sepuluh ekor unta, jika
yang keluar nama Abdullah maka dia (Abdul Muthalib) harus menambah
tebusan sepuluh ekor unta lagi, begitu seterusnya hingga Tuhannya redha.
Dan jika yang keluar atas nama unta maka dia harus menyembelihnya
sebagai korban.
.
Abdul Muthalib pun kemudian pulang ke rumahnya dan melakukan undian
(sebagaimana yang diperintahkan dukun wanita tersebut) antara nama
Abdullah dan sepuluh ekor unta, lalu keluarlah yang nama Abdullah; bila
yang terjadi seperti ini maka dia terus menambah tebusan atasnya sepuluh
ekor unta begitu seterusnya, setiap diundi maka yang keluar adalah nama
Abdullah dan dia pun terus menambahnya dengan sepuluh ekor unta
sehingga unta tersebut sudah berjumlah seratus ekor berulah undian
tersebut jatuh kepada unta-unta tersebut, maka dia kemudian
menyembelihnya dan meninggalkannya begitu sahaja tanpa ada yang
menyentuhnya baik oleh tangan manusia mahupun binatang buas.
.
Dulu diyat (denda) di kalangan orang
Quraisy dan Bangsa Arab secara keseluruhan dihargai dengan sepuluh ekor
unta, tetapi sejak peristiwa itu maka diubah menjadi seratus ekor unta
yang kemudian dilegitimasi oleh Islam. Diriwayatkan dari Nabi
Shallallahu ‘alaihi wasallam bahawasanya Baginda bersabda: “Aku lah anak (cucu) kedua-dua orang yang dipersembahkan sebagai korban / korban”. Yakni, Nabi Ismail ‘alaihissalam dan ayah beliau Abdullah (Ibnu Hisyam; I/151-155, Tarikh ath-Thabari; II/240-243).
.
.
.
Dua Momentum Besar
.
Diantara peristiwa penting yang berlaku
ke atas Baitullah di masa Abdul Muthalib adalah: Pertama, Penggalian
telaga Zam-zam. Kedua, peristiwa datangnya pasukan bergajah.
.
1. Telaga Zam-Zam:
.
Abdul Muthalib bermimpi dirinya diperintahkan untuk menggali Zam-zam
dan dijelaskan kepadanya di mana letaknya, lantas dia melakukan
penggalian (sesuai dengan penggunaan mimpi tersebut) dan mencari di
dalamnya benda-benda terpendam yang dulu ditanam oleh suku Jurhum ketika
mereka akan keluar meninggalkan Makkah; iaitu berupa pedang-pedang,
perisai-perisai besi (baju-baju besi) dan dua pangkal pelana yang
diperbuat dari emas. Pedang-pedang kemudian dia jadikan sebagai pintu
Kaabah, sedangkan dua pangkal pelana tersebut dia jadikan sebagai
kepingan-kepingan emas dan ditempelkan di pintu tersebut. Dia juga
menyediakan tempat untuk perkhidmatan air Zam-zam bagi para jemaah haji.
.
Ketika telaga Zam-zam berjaya digali, orang-orang Quraisy mempermasalahkannya. Mereka berkata kepadanya: “Biarkan kami ikut serta!” Abdul Muthalib menjawab: “Aku tidak akan melakukannya sebab ini merupakan projek yang sudah aku tangani secara khusus.”
Mereka tidak duduk diam begitu sahaja tetapi menyeretnya ke mahkamah
seorang dukun wanita dari Bani Saad, di pinggiran bandar Syam namun
dalam perjalanan mereka, bekalan air pun habis lalu Allah turunkan hujan
ke atas Abdul Muthalib tetapi tidak setitik pun tercurah ke atas
mereka. Mereka akhirnya tahu bahawa urusan Zam-zam telah dikhususkan
kepada Abdul Muthalib dan pulang ke tempat mereka masing-masing. Ketika
itulah Abdul Muthalib bernazar bahawa jika dikurniakan
sepuluh orang anak dan mereka sudah mencapai usia baligh, walaupun
mereka mencegahnya bagi mematikan niatnya untuk menyembelih salah
seorang daripada mereka di sisi Kaabah maka dia tetap akan melakukannya.
Hakikatnya, ia mempunyai anak 11 laki-laki dan 6 perempuan.
.
.
2. Serangan Pasukan Bergajah
.
Abrahah ash-Shabbah al-Habasyi, penguasa bawahan an-Najasyi di negeri Yaman ketika melihat orang-orang Arab melakukan haji ke Kaabah, dia juga membina gereja yang amat megah di bandar Shan’ a’.
Tujuannya adalah agar orang-orang Arab mengalihkan haji mereka ke sana.
Niat buruk ini didengar oleh seorang yang berasal dari Bani Kinanah.
Dia secara diam-diam mengendap dan menceroboh memasuki gereja tersebut
pada malam hari, lalu dia lumuri kiblat mereka dengan kotoran.
.
Tatkala mengetahui perbuatan ini meledaklah amarah Abrahah dan serta-merta dia mengerahkan pasukan besar yang kuat (berkekuatan 60.000
tentera) ke Kaabah untuk menghancurkannya. Dia juga memilih gajah
paling besar sebagai tunggangannya. Dalam pasukan tersebut terdapat sembilan ekor gajah. Dia meneruskan perjalanannya hingga sampai di al-Maghmas
dan di sini dia menggerakkan pasukannya, menyiap siagakan gajahnya dan
bersedia melakukan pencerobohan ke bandar Makkah. Akan tetapi baru saja
mereka sampai di Wadi Mahsar (Lembah Mahsar) yang terletak di antara Muzdalifah dan Mina,
tiba-tiba gajahnya berhenti dan duduk. Gajah ini tidak mahu lagi
berjalan menuju Ka’bah. Setiap kali mereka kendalikan dan perintahkan ke
arah selatan, utara atau timur, gajah berdiri dan berlari dan bila
mereka arahkan ke Kaabah, gajah tersebut kembali duduk.
.
Manakala mereka mengalami keadaan seperti itu, Allah menghantar ke atas mereka burung-burung yang berbondong-bondong yang melempari mereka dengan batu (berasal) dari tanah yang terbakar.
Lalu Dia Ta’ala menjadikan mereka seperti daun-daun yang dimakan
(ulat). Burung tersebut semisal besi yang berkeluk / klip (khathaathiif)
dan kacang adas (balsan). Setiap burung membaling tiga buah batu;
sebuah diparuhnya, dan dua buah di kedua-dua kakinya berbentuk seperti
kerikil. Bila lemparan batu tersebut mengenai seseorang maka ahli-ahli
badan orang tersebut akan menjadi berkeping-keping dan hancur.
Tidak semua mereka terkena lemparan tersebut, ada yang boleh keluar
melarikan diri tetapi mereka saling berdesakan satu sama lain sehingga
banyak yang jatuh di jalan-jalan lantas mereka binasa terkapar di setiap
tempat. Sedangkan Abrahah sendiri, Allah kirimkan kepadanya satu
penyakit yang membuat sendi jari-jemari tangannya tarikh dan jatuh satu
per satu. Sebelum dia mencapai Shan’ a’ maka dia tak ubah seperti seekor
anak burung yang dadanya terbelah dari hatinya, untuk kemudian dia
roboh tak bernyawa.
.
Adapun keadaan orang-orang Quraisy, mereka berpecah-pencah
ke lereng-lereng gunung dan berlangsung di bukit-bukitnya kerana merasa
ngeri dan takut kejadian tragis yang menimpa pasukan Abrahah tersebut
akan menimpa diri mereka juga. Manakala pasukan tersebut telah mengalami
kejadian tragis dan kematian tersebut, mereka turun gunung dan kembali
ke rumah masing-masing dengan rasa penuh aman.
.
Peristiwa tragis
tersebut terjadi pada bulan Muharram, lima puluh hari atau lima puluh
lima hari (mengikut pendapat majoriti) sebelum kelahiran Nabi
Shallallahu ‘alaihi wasallam, iaitu bertepatan dengan penghujung bulan
Februari atau permulaan bulan Mac pada tahun 571 M.
Peristiwa tersebut ibarat prolog yang diberikan oleh Allah untuk NabiNya
dan baitnya. Sebab ketika kita memandang ke Baitul Maqdis, kita melihat
bahawa kiblat ini (dulu, sebelum Kaabah) telah
dikuasai oleh musuh-musuh Allah dari kalangan kaum Musyrikin dimana
ketika itu penduduknya beragama Islam, yakni sebagaimana yang terjadi
dengan tindakan Bukhtanashshar terhadapnya pada tahun 587 SM dan oleh bangsa Rom pada tahun 70 M.
Sebaliknya Kaabah tidak pernah dikuasai oleh orang-orang Nasrani
(mereka ketika itu disebut juga sebagai orang-orang Islam / Muslimun)
padahal penduduknya adalah kaum Musyrikin.
.
Peristiwa tersebut juga berlaku dalam
keadaan yang boleh mendedahkan beritanya ke seluruh dunia yang ketika
itu sudah maju; Diantaranya, Negeri Habsyah yang ketika itu mempunyai
hubungan yang rapat dengan orang-orang Rom. Di sisi
lain, orang-orang Farsi masih mengintai mereka dan menunggu apa yang
akan terjadi terhadap orang-orang Rom dan sekutu-sekutunya. Maka, ketika
mendengar peristiwa tragis tersebut, orang-orang Farsi
akan berangkat menuju ke Yaman. Kedua-dua negeri inilah (Farsi dan Rom)
yang ketika itu merupakan negara maju dan bertamadun (superpower).
Peristiwa tersebut juga mengundang perhatian dunia dan memberikan
isyarat kepada mereka akan kemuliaan Baitullah. Baitullah inilah yang
dipilih olehNya untuk dijadikan sebagai tempat suci. Jadi, bila ada
seseorang yang berasal dari tempat ini mengaku sebagai pengembang
risalah kenabian maka hal inilah sesungguhnya yang merupakan kata kunci
dari berlakunya peristiwa tersebut dan penjelasan atas hikmah
tersembunyi di sebalik pertolongan Allah terhadap Ahlul Iman (kaum
Mukminin) melawan kaum Musyrikin.
.
.
.
3. Abdullah
.
Abdullah adalah ayahanda Rasulullah Shallallahu’ alaihi wasallam. Ibu Abdullah bernama Fatimah binti Amru bin ‘Aaiz bin Imran bin Makhzum bin Yaqzhah bin Murrah. Abdullah ini adalah anak yang terbaik
di antara putera-putera Abdul Muthalib, yang paling tampan, yang paling
bersih jiwanya dan yang paling disayanginya. Beliau jugalah orang yang
telah terselamat daripada dinadzarkan untuk persembahan korban di Kaabah setelah dewasa oleh bapanya, Abdul Muthalib.
.
Abdul Muthalib memilihkan buat puteranya, Abdullah seorang gadis bernama Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf bin Zahrah bin Kilab. Aminah ketika itu termasuk wanita idola di kalangan orang-orang Quraisy baik dari sisi nasab ataupun martabatnya. Ayahnya adalah ketua suku Bani Zahrah secara nasab dan kedudukannya. Akhirnya Abdullah dikahwinkan dengan Aminah dan tinggal bersamanya di Makkah.
.
Tak berapa lama kemudian ayahnya Abdul Muthalib, menyuruhnya ke Madinah. Ketika sampai di sana dia sedang dalam keadaan sakit, sehingga meninggal
di sana dan dikuburkan di Daar an-Naabighah al-Ja’di. Ketika berita
kematiannya sampai ke Makkah, isterinya Aminah meratapi pemergian si
suami dengan untaian ‘ar-Ratsaa’ (bait syair
yang mengandungi ungkapan kepedihan hati atas kematian seseorang dengan
menyebut kebaikan-kebaikannya) yang paling indah dan menyentuh:
.
Seorang putera Hasyim tiba (dengan kebaikan) di tanah lapang berbatu
Keluar menghampiri liang lahad tanpa meninggalkan kata yang jelas
Rupanya kematian mengundangnya lantas disambutnya
Tak pernah ia (maut) mendapatkan orang semisal putera Hasyim
Di saat mereka memikul keranda kematiannya
Kerabat-kerabatnya saling berdesakan untuk melayat / menghantarnya
Bilalah pemandangan berlebihan itu diperlakukan maut untuknya
Sungguh itu pantas kerana dia adalah si banyak memberi dan penuh kasih.
.
Keseluruhan harta yang ditinggalkan
oleh Abdullah adalah: lima ekor unta, sekumpulan kambing, seorang budak
wanita dari Habasyah bernama Barakah dan Kun-yah (nama panggilannya)
adalah Ummu Aiman yang merupakan pengasuh Rasulullah Shallallahu’
alaihi wasallam.
.
Ketika (meninggal dunia) itu Abdullah baru berumur 25 tahun
dan tahun meninggalnya adalah sebelum kelahiran Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam sebagaimana pendapat majoriti ahli sejarah. Ada riwayat
yang menyebutkan bahawa dia meninggal dua bulan atau lebih selepas kelahiran Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam.
.
*
Sumber: Salasilah Rasulullah SAW,
Sirah Nabawiah, Syaikh Shafiyurrahman Al Mubarakfury
Page Facebook:
www.facebook.com/riska.pratama.ardi